pátek 9. září 2011

Slaný koláč s kuřecím masem a ricottou


Minulý víkend jsem měla sraz s kamarádkou. Ještě před popíjením jsme zašly do restaurace, měla jsem na něco chuť a zároveň hlad, ale velká, dlouho se připravující jídla, jsem zavrhla hned. Zaujal mě jeden slaný koláč a s výběrem jsem nikterak neotálela. V zápalu naší debaty (nebo možná díky mému nadšení ze slaniny) jsem přehlédla, že se jedná o koláč z hub. Naštěstí s nima nemám žádný problém, takže to nebylo nic proti ničemu a já si moc pochutnala (teda až na tu zeleno-červenou "parádu" kolem...snad čekanka a rukola, říkala Evča). Nicméně i tu jsem (v dobré víře, že je zdravá) nakonec snědla. Co se koláče týká, už v restauraci jsem si plánovala jak něco podobného spáchám doma. To, že jsem nakonec použila naprosto jiné suroviny, je jedna věc, ale idea slaného koláče zůstala :) 

Recept na těsto jsem převzala ze své kuchařky 500 koláče a dortíky (Rebecca Baugnietová):
  • 280 g hladké mouky
  • špetka soli
  • 120 g rostlinného tuku na pečení
  • 110 g vychlazeného másla
  • 1 vejce
  • 2 lžíce ledové
  • 2 lžičky bílého octa (ten jsem neměla, takže jsem dala o lžíci vody navíc)
Těsto lze použít jako korpus pro sladké i slané koláče. Níže zmiňovaná dávka mi vystačila na dva korpusy o rozměrech dortové formy 26 cm. Druhý korpus jsem použila na ostružinový cheesecake, ale o tom až jindy :)


Ve velké míse smícháme všechny ingredience a zpracujeme kouli, kterou rozdělíme na dva díly, zabalíme do fólie a dáme na 30 minut vychladit do ledničky. Jednu část těsta pak vyválíme na pomoučněném válu. Požadovaná tloušťka by měla být tak 3 mm. Placku vyválíme o něco větší, aby nám ve formě vznikly okraje. Dáme péci samotnou (zatím nenaplněnou) na 10 min do trouby na 180 stupňů. Těsto se trochu nafoukne, případné bubliny po vyndání z trouby propíchneme vidličkou.

Ingredience:
  • 2 kuřecí prsní řízky
  • 10 dkg slaniny
  • 1 ricotta
  • 1 zakysaná smetana 
  • 1 větší cibule
  • 2 stroužky česneku
  • hrst špenátových listů
  • olivový olej
  • sůl
  • pepř


Ingredience na koláč jsou asi tak libovolné jako na těstoviny nebo pizzu, proto vím, že to není poslední koláč, který jsem zkoušela :) Tentokrát jsem zvolila pro mě tu nejchutnější kombinaci přísad (ricotta, slanina, špenát...) Nejdříve jsem osolila, opepřila maso, nakrájela na kostičky a spolu s nadrobno nakrájenou cibulí orestovala na oleji. Propláchla jsem lístky špenátu a pokrájela slaninu. Ricottu jsem smíchala se zakysanou smetanou, osolila a přidala rozmačkaný česnek. Polovinou směsi jsem potřela předpečené těsto a postupně navrstvila opečené kuřecí kousky, slaninu, špenát a zakončila druhou polovinou smetanové směsi. Povrch jsem dozdobila ještě pár kousky slaniny a špenátu a dala péct do trouby při 185 stupních na 40 minut. Koláč se lépe krájí až když trošku vychladne. Jinak je výborný teplý, ale stejně tak i studený.

6 komentářů: